محمد حسین لزگی

معرفی بانک اطلاعاتی و انواع آن

بانک های اطلاعاتی مجموعه ای است از داده های ذخیره شده به صورت مجتمع و مبتنی بر یک ساختار تعریف شده به طور صوری، با حداقل افزونگی و تحت کنترل متمرکز مورد استفاده یک یا چند کاربر،به طور اشتراکی و همزمان قرار می گیرد

معرفی بانک اطلاعاتی و انواع آن - مدرسه آنلاین دورآموز

معرفی بانک اطلاعاتی 

بانک های اطلاعاتی مجموعه ای است از داده های ذخیره شده به صورت مجتمع و مبتنی بر یک ساختار تعریف شده به طور صوری، با حداقل افزونگی و  تحت کنترل متمرکز مورد استفاده یک یا چند کاربر،به طور اشتراکی و همزمان قرار می گیرد

پایگاه  های داده به سه نوع اصلی تقسیم می‌شوند :

  1. پایگاه داده ی سلسله مراتبی
  2.  پایگاه داده ی شبکه ای
  3.   پایگاه داده ی رابطه ای
  4. پایگاه داده ی سلسله مراتبی

بانک اطلاعاتی سلسله مراتبی

در پایگاه داده سسله مراتبی رتبه بندی و مرتب کردن اطلاعات از طریق اولویت بندی است. شاید بهترین مثال برای درک وتصور این مطلب و این گروه از ارتباطات ، یک درخت است ، در این درخت یک جدول تکی به صورت ریشه  (root) پایگاه داده عمل میکند و دیگر جداول پایگاه داده از آن به صورت شاخه شاخه منشعب میشوند.

 به عبارت دیگر در این مدل اطلاعات در درختی دسته بندی میشود که سلسله مراتبی از قطعات والد و فرزند(مولود) را داراست.

این ساختار یک رکورد با قابلیت تکرار اطلاعات (بطور کلی در قطعه اطلاعات فرزند/مولود)ایجاد میکند.اطلاعات در یک سری از رکوردها قرار دارد .مقدار این رکوردها تنظیم شده و به آن وابسته است که بخصوص تمام موارد رکورد های ضمیمه را در نوعی از رکورد جمع آوری میکند.این نوع رکورد معادل جدولهای مدل رابطه ای است و با رکوردهای تکی ردیف های مساوی میسازد.


برای ایجاد پیوند و ارتباط میان انواع رکوردها پایگاه داده مدل سلسله مراتبی از روابط والد / فرزند(مولود)بهره میبرد و این عمل همانند مدل پایگاه داده رابطه ای که در آن از یک تئوری ریاضی استفاده شده است با استفاده از درخت انجام می‌شود.

از معایب جدی بانک اطلاعاتی سلسله این است که شما نمیتوانید یک رکورد به جدول فرزند اضافه کنید تا زمانی که  با جدول والد یکی بشود.


پایگاه داده ی شبکه ای


پایگاه داده مدل شبکه ای بسیار شبیه مدل سلسله مراتبی است در واقع می‌توان مدل سلسله مراتبی را زیر مجموعه مدل شبکه ای به حساب آورد ، اما  به هر حال مدل شبکه ای به جای استفاده از والد تکی درخت سلسله مراتبی ، از یک تئوری دیگر استفاده میکند . در این روش یک درخت مانند مدل سلسله مراتبی ایجاد میکند با این تفاوت که جدولهای مولود میتوانند بیش از یک والد داشته باشند. این خصوصیت مدل شبکه ای را قادر به پشتیبانی از ارتباطات چند به چند میکند.
یک پایگاه داده مدل شبکه ای در نگاه اول شبیه به پایگاه داده مدل سلسله مراتبی است از این جهت که شما آن را به صورت یک درخت میبینید.در هر صورت چیزی که در این نوع پایگاه داده به نظر میرسد تعداد زیادی درخت است که شاخه هایشان را به اشتراک نهاده اند،درنتیجه فرزندان میتوانند چندین والد و والد ها میتوانند چندین مولود داشته باشند.
 

پایگاه داده رابطه ای

پایگاه داده رابطه ای، به آن دسته از پایگاه‌های داده اطلاق می‌شود که بر اساس مدل رابطه‌ای طراحی و ایجاد شده باشند. پس از پایگاه‌های داده‌ای سلسله مراتبی و شبکه‌ای، که هر یک دارای ضعف‌هایی بودند، متخصصان در جستجوی مدلی بودند که دارای ساختار داده‌ای با انتزاع قوی ابداع گردید. مدل رابطه‌ای در سال ۱۹۷۰ توسط ادگار کاد مطرح شد. این مدل دارای ساختار داده‌ای با انتزاع قوی بوده و اساساً ساختار داده‌ای در آن بر اساس یک مفهوم ریاضی بنام رابطه استوار است.
 


محمد حسین لزگی-مدرسه آنلاین دورآموز

محمد حسین لزگی

برنامه نویس و طراح وب سایت ، عضو تیم برنامه نویسی دورآموز و مدرس کامپیوتر

محمد حسین لزگی با افتخار از هنرجویان مدرسه آنلاین دورآموز می باشد.

این نوشته بر اساس تحقیقات و مطالب فراگرفته شده در در جلسات آموزشی تهیه شده است

پرسش و پاسخ
  • آرزو

    سلام مهندس خیلی خوب بود . منتظر پست های بعدی شما هستم

    چهارشنبه، ۱۹ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۰۵:۲۰

عضوی از دورآموز شو

درخواست مشاوره رایگان می باشد . فقط کافیست شماره همراه خود را ثبت نمایید تا با شما تماس بگیریم

و یا می توانید هم اکنون با شماره 09155143391تماس حاصل نمایید

دورآموزی
شو